Şair Osmanlı Padişahları ve Mahlasları
Osmanlı padişahlarının pek çoğu -özellikle yükselme dönemi padişahları- bilim ve sanat adamlarını korumuş, yetişip eserler vermeleri için onlara büyük destek vermişlerdir. büyük Osmanlı padişahlarının kendileri de sanat yetenekleriyle yaşadıkları dönemin üstün şairleri arasında yer almışlar ve hemen hepsi birer mahlas (takma ad) kullanmışlardır. Osmanlı padişahları yalnızca edebiyat, şiir alanında değil, hattatlık, resim, müzik gibi güzel sanatlarla da uğraşmışlardır.
işte şair olan Osmanlı padişahları ve şiirlerinden örnekler;
II. Murat: Varna, Kosova gibi savaşların kahraman gazisi II. Murat aynı zamanda bir şair ve besteciydi.
Fatih Sultan Mehmet: bilgin ve sanatçıları koruyup destekleyen Sultan Mehmet şiirlerinde Avni mahlasını kullanmıştır. Fatih Sultan Mehmet’in yazdığı gazellerden bir örnek;
Sakiya mey sun ki bir gün lalezar elden gider
Çün eser fasl-ı hazan, bağ-ü bahar elden gider
Zülfünün zincirine bend eyledi şahım beni
Kulluğundan etmesin azad, Allah’ım beni
Cevr-i dilber, ta’nı düşman, suz-u firkat, zaf’ı dil
Türlü türlü dert içinde halk etmiş Allah’ım beni
II. Bayezid: Eserlerinde açık bir dil kullanan II. Bayezid “Adli” mahlasını kullanmıştır. Kardeşi Cem Sultan’ın;
Sen pisterinde yatasun şevk ile handan
Cem hicrile balin edine hur-ı sebep ne?
deyişine, II. Bayezid şöyle bir karşılık vermiştir;
Çün ruz-u ezel kısmet olunmuş bize devlet
takdire rıza vermeyesin böyle sebep ne?
Haccülharemeynim deyu ben, dava kılarsun
Bu saltanatı dünyeviye bunca sebep ne?
Yavuz Sultan Selim: Namık Kemal tarafından çağının en yüksek şairi olarak nitelendirilen Sultan Selim, eserlerinde Selimi mahlasını kullanmıştır. Yavuz Sultan Selim’in mısralarından bir örnek;
Biz bülbül-ü muhrik dem-i gülzar-ı firakız
ateş kesilir geçse saba gülşenimizden
şirler pençe-i kahrımda olurken lerzan
beni bir gözleri ahuya zabun etti felek
Kanuni Sultan Süleyman: Muhibbi mahlasını kullanan Kanuni, kudretli bir padişah olmasının yanı sıra gerçek bir şairdi. Onun kaleminden bir örnek;
Halk içinde muteber bir nesne yok devlet gibi
Olmaya devlet cihanda bir nefes bir nefes sıhhat gibi…
II. Selim: Selimi takma adıyla şiirler yazmıştır;
Aşık-ı sadıkta dil birdir, olamaz yar iki
Hiçbir taht üzre mümkün mü ola hünkar iki?
III. Murat: Eserlerinde Muradi takma adını kullanmıştır;
Aşkı âsan sanma ey dil, aşıka burhan gerek
iptida aşka kadem bastıkta terk-i can gerek... satırları III. Murat’a aittir.
III. Mehmet: Adli mahasıyla şiirler yazmıştır
I. Ahmet: eserlerinde Bahti mahlasını kullanmıştır
II. Osman (Genç Osman): Farisi lakabını kullanmıştır.
II. Mustafa: İkbali takma adıyla şiirler yazmıştır.
III. Ahmet: Necip mahlasıyla şiirler yazan III. Ahmet tarafından yaptırılan Sultanahmet Çeşmesinin üzerindeki beyit, onun en çok beğenilen iki mısrasıdır;
Tarih-i Sultan Ahmet’in cari zebanı luleden
Aç besmeleyle iç suyu, Han Ahmet’e eyle dua
I. Mahmut: Sebkati takma adıyla şiirler yazmıştır
III. Mustafa: Cihangir takma adıyla şiirler yazmıştır.
III. Selim: Eserlerinde İlhami lakabını kullanan III. Selim değerli bir şair ve besteciydi.
II. Mahmut: Şiirlerinde Adli takma adını kullanmıştır.
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/bilgibirikimixe/public_html/wp-content/themes/cata_dekstop/functions.php on line 74
Yanlışınız var , ateş geçse saba gülşenimizden 2. Selim tarafından Valide Nurbânû Sultan Hazretlerine yazıldı. 1. Selim değil.
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/bilgibirikimixe/public_html/wp-content/themes/cata_dekstop/functions.php on line 74
2.abdülmecit yok mu?